چرا خودرو ما تنبل میشود ؟

 

یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام خرید خودرو، شتاب اولیه خودرو می باشد که نشان دهنده تیزی و چالاکی و سلامت خودرو است.

 

علاوه بر شتاب اولیه که معمولا با عبارت “صفر تا صد خودرو شناخته می شود، خودرو باید در حین حرکت نیز از شتاب خوب و قابل قبولی برخوردار باشد. به این معنی که هرگاه راننده پای خویش را روی پدال گاز فشار داد، خودرو با شتاب محسوسی، افزایش سرعت داشته باشد. اما گاها بنا به دلایل فنی و یا کارکرد زیاد و استهلاک خودرو، این شتاب کاهش یافته و اصطلاحا، خودرو تنبل می شود که در این صورت دیگر آن شتاب اولیه خود را نداشته و به سختی حرکت می کند. در ادامه با رادیو شهر  همراه باشید تا دلایل احتمالی کاهش شتاب خودرو را بررسی کرده و راه های رفع این مشکلات را برای بازگشت خودرو به شتاب اولیه بازگو کنیم.


 دلایل عمده کاهش شتاب خودرو  به شرح زیر است 

  • کثیف شدن فیلتر هوا
  • وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز
  • کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت
  • ایجاد اشکال در شمع و وایر خودرو
  • شل شدن سیم گاز
  • ایجاد اشکال در استپر خودرو
  • ایجاد اشکال در سنسور اکسیژن
  • عدم تنظیم صحیح تسمه تایم
  • استفاده از روغن موتور نامناسب
  • استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد
  • فرسودگی رینگ و پیستون
  • خرابی در پمپ بنزین خودرو
  • نتیجه گیری

دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از دلایلی که می تواند در هنگام رانندگی تجربه خوبی را به راننده القا کند، شتاب بالای خودرو است. در نقطه مقابل، هنگامی که شتاب خودرو کاهش بیابد، تجربه رانندگی می تواند برای شما بسیار زجرآور و خسته کننده شود. اصلی ترین دلیلی که باعث کاهش تدریجی شتاب خودرو می شود، مستهلک و فرسوده شدن قطعات موتور در قسمت های مختلف است. اما اینکه مستهلک شدن چه قطعاتی از خودرو باعث این کاهش شتاب شده اند، بحثی است که در ادامه به صورت یک به یک به شرح  آن خواهیم پرداخت.


۱- کثیف شدن فیلتر هوا

 

فیلتر هوا، یکی از قطعاتی است که در مسیر ورودی هوا به داخل موتور قرار می گیرد و وظیفه ا آن، پاک کردن هوای ورودی به موتور از ذرات گرد و غبار است. این فیلتر اگر  کثیف شود و یا مجرای تنفسی آن مسدود شود، باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد، چرا که میزان هوای ورودی به موتور کاهش یافته و موتور به راحتی نمی تواند برای انجام عمل احتراق اکسیژن را با سوخت ترکیب کند.


۲- ایراد در اگزوز و قطعات اگزوز خودرو

همانطور که هوای ورودی به خودرو نقش موثری در میزان شتاب خودرو دارد، هوای خروجی از آن نیز نقش بسزایی در این عامل دارد. اگر به هر دلیل مسیر خروجی هوای خودرو که همان اگزوز می باشد، دچار مشکل شده باشد، شتاب خودرو کاهش یافته و در نتیجه خودرو نمی تواند عملکرد کافی را داشته باشد. برای رفع این مشکل باید مسیر لوله های اگزوز را به خوبی چک نمود و کاتالیست اگزوز را نیز از لحاظ کثیفی، مورد بازدید قرار داد. ایجاد شکستگی، زنگ زدگی و سایر موارد نیز در مخزن یا لوله های اگزوز نیز می تواند دلیلی بر کاهش شتاب خودرو باشد. (لازم به ذکر است که برخی از رانندگان برای افزایش شتاب خودروی خود، کاتالیست خودرو را به طور کلی از مسیر اگزوز خارج می کنند که باعث می شود تا دود خروجی از اتومبیل با غلظت آلایندگی بیشتری به هوای بیرون بپیوندد


۳- کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت

از دیگر عواملی که می تواند باعث تنبلی خودرو شود، درست عمل نکردن سیستم پاشش سوخت خودرو و یا انژکتور می باشد. در صورتی که سوزن های انژکتور خودرو کثیف شده باشند، دیگر توانایی پاشش سوخت با شدت را نداشته و در نتیجه در عمل احتراق خودرو، مشکلاتی به وجود می آورند که باعث ریپ زدن خودرو و کارکردن نامنظم آن می شود. این موضوع هنگامی محسوس تر می شود که ما بخواهیم با فشردن پدال گاز، سوخت بیشتری به سیلندرها وارد کنیم و شتاب بیشتری به خودرو بدهیم.


۴- ایراد در شمع و وایر خودرو

خودرو از دیگر قطعاتی هستند که مستقیما به احتراق خودرو مربوط می شوند و در صورتی که در آن ها مشکلی بوجود آید، خودرو از تنظیم خارج و به درستی کار نخواهد کرد. شمع ها عامل جرقه زنی و ایجاد احتراق هستند. در صورتی که یکی از شمع ها به علت کثیفی و یا خوردگی، دیگر جرقه زنی قبل را نداشته باشد، باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد.

.


۵- شل شدن سیم گاز

اگر سیم گاز خودرو شل شده باشد، در نتیجه دریچه هوای موتور به خوبی باز نخواهد شد و با فشردن پدال گاز، شتاب مورد نظر ما به خودرو داده نمی شود. اگر پس از چک کردن تمامی موارد بالا، همچنان شتاب خودروی شما افزایش نیابد، می توانید این مورد را نیز بررسی نمایید.

.

.


۶- ایراد در استپر خودرو

یکی از وظایف استپر خودرو، تنظیم هوای مصرفی سیلندرهاست. اگر این قطعه به هر دلیلی دچار اشکال شده باشد، قطعا در شتاب گیری خودرو مشکلاتی را خواهیم داشت. چرا که هوای مورد نیاز سیلندرها تامین نشده و عملیات احتراق به خوبی صورت نخواهد گرفت.

.

.


۷-ایراد در سنسور اکسیژن

 

سنسور اکسیژن یکی دیگر از قطعات خودرو محسوب می شود که روی تنظیم مصرف سوخت نقش بسزایی دارد. اگر به هر دلیلی این سنسور دچار اشکال شود، در تنظیم میزان اکسیژن و مصرف سوخت خودرو مشکل پیش آمده و در نتیجه شتاب اولیه خودرو از دست می رود.

 


۸- عدم تنظیم درست تسمه تایم

اگر تسمه تایم خودرو به درستی تنظیم نشود و یا از تنظیم اصلی خود خارج شود، در نتیجه در تنظیم بالا و پایین رفتن سوپاپ ها مشکل ایجاد شده و خودرو احتراق مناسبی نخواهد داشت. در نتیجه اگر به تازگی با تنظیم مجدد این قطعه، متوجه شده اید که خودروی شما به درستی کار نمی کند، حتما به یک متخصص مراجعه و از او بخواهید که یک بار دیگر تسمه تایم خودروی شما را تنظیم نماید.

 


۹- استفاده از روغن موتور نامناسب

وظیفه اصلی روغن موتور در خودرو، خنک نگاه داشتن قطعات خودرو و روان شدن حرکت آن هاست. اگر روغن موتور مصرفی خودروی شما دارای کیفیت لازم نباشد، در نتیجه هنگام عمل احتراق، قبل از این که شمع ها اقدام به جرقه زنی کنند، گرمای زیاد سیلندر، باعث ایجاد احتراق خواهد شد و در نتیجه کارکرد خودرو با اشکال مواجه خواهد گردید.

.


۱۰- استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد و نامناسب

استفاده از لاستیک های بزرگتر از میزان استاندارد خودرو، خود می تواند یکی از عوامل کاهش شتاب خودرو باشد. اصولا هر خودرو برای سایز  خودش طراحی شده است و تغییر این سایز یا نوع لاستیک و رینگ سبب ایجاد اشکال در عملکرد خودرو می شود که ممکن است باعث کاهش شتاب خودرو نیز گردد. اصولا لاستیک بزرگتر و پهن تر، اصطکاک بیشتری را با زمین ایجاد می کند.

.


۱۱- فرسودگی رینگ و پیستون

رینگ و پیستون فرسوده باعث می شود تا محفظه احتراق خودرو کثیف شود و در نتیجه عمل احتراق که عامل اصلی شتابگیری و افزایش سرعت خودرو است، با مشکل مواجه شود. اگر مدت های مدیدی است که رینگ و پیستون خودروی خود را چک نکرده اید، پس از اطمینان از درستی تمامی عوامل بالا، اگر همچنان از مشکل کاهش شتاب خودرو رنج می برید پیشنهاد می کنیم حتما رینگ و پیستون خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

.

 


۱۲- خرابی در پمپ بنزین خودرو

اگر خودری شما پمپ بنزین فرسوده و یا خراب داشته باشد، در نتیجه در عمل سوخت رسانی به خودرو با مشکل مواجه می شود که این موضوع سبب می شود در هنگامی که سیلندر به سوخت بیشتر جهت بالا بردن شتاب خودرو نیاز دارد، نتواند به خوبی تامین شود و در نتیجه خودرو شتاب لازمه را نداشته باشد.

.


نتیجه گیری

هر کدام از مشکلات بالا، به خودی خود می تواند باعث کاهش شتاب خودرو و در نتیجه تنبل شدن ماشین شود. اما قبل از تمامی این عمل ها، بد نیست ابتدا سری به ECU خودرو زده و خطاهای احتمالی را توسط کارشناس بررسی کنید. البته در بسیاری از موارد ممکن است ECU یکی از خطاهای مربوط به مشکلات بالا را گزارش کند که با تعمیر و یا تعویض قطعه و پاک کردن خطا، این مشکل رفع خواهد شد.