پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸

فروش خودرو در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۱۸ همچنان روند رو به رشد سال‌های گذشته را حفظ کرد اما این روند افزایشی کُندتر از قبل شده است به‌گونه‌ای که فروش خودرو در دنیا طی سال ۲۰۱۸ تنها ۰٫۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش داشته و به ۹۵٫۶ میلیون دستگاه رسیده است. وضع قوانین آلایندگی جدید WLTP در اروپا و همین‌طور کاهش فروش خودرو در چین برای اولین بار از دههٔ ۹۰، از دلایل اُفت روند افزایشی فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ بوده است. حال در ادامه با پرفروش‌ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۱۸ آشنا خواهیم شد. لازم به ذکر است که برخی خودروها در بازارهای گوناگون با نام‌های مختلفی عرضه می‌شوند و در سایت منبع این آمار یعنی focus2move، آمار فروش با هرکدام از این نام‌ها به‌صورت مجزا ذکر شده و خودروها بر این اساس رتبه‌بندی شده‌اند که این چندان عادلانه به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل ما فروش هردو یا چند نام این قبیل خودروها را جمع بسته و جدول پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ را بر این اساس تنظیم کرده‌ایم.

۱۰- نیسان سنترا / سلفی

فروش: ۷۷۳,۳۵۲ دستگاه


سنترا سدان کامپکت نیسان است که در چین با نام سلفی عرضه می‌شود. فروش این خودرو با نام سنترا در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۹۷ هزار دستگاه بوده که کاهشی ۳٫۸ درصدی داشته اما فروش سلفی در چین با افزایش چشمگیر ۱۵٫۵ درصدی به ۴۷۶ هزار دستگاه رسیده است؛ بنابراین مجموع فروش این خودرو با دو نام سلفی و سنترا در سال ۲۰۱۸ با ۶٫۷ درصد افزایش به ۷۷۳ هزار دستگاه رسیده است.


۹- فولکس‌واگن جتا / ساگیتار

فروش: ۷۸۸,۳۵۲ دستگاه


همانند سنترا، فولکس‌واگن جتا هم در چین با نام ساگیتار عرضه می‌شود. فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ با هردو نام کاهش داشته به‌گونه‌ای که با نام جتا با ۱۲٫۴ درصد کاهش به ۴۷۱ هزار دستگاه و با نام ساگیتار با ۳ درصد کاهش به ۳۱۷ دستگاه رسیده است. مجموع فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ با هردو نام ۷۸۸ هزار دستگاه بوده که کاهشی ۹٫۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

۸- فولکس‌واگن گلف

فروش: ۷۸۹,۵۱۹ دستگاه


فولکس‌واگن گلف عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا را در اختیار دارد اما در دنیا در جایگاه هشتم قرار گرفته است. فروش این هاچ‌بک آلمانی طی سال ۲۰۱۸ کاهش چشمگیر ۱۰٫۳ درصدی را تجربه کرده و به ۷۸۹ هزار دستگاه رسیده است. با این کاهش فروش، جایگاه گلف در جدول پرفروش‌ترین خودروهای دنیا از چهارم به هشتم سقوط کرده است.

۷- فولکس‌واگن تیگوآن

فروش: ۷۹۱,۲۷۵ دستگاه


برخلاف دو محصول قبلی فولکس‌واگن، کراس‌اوور تیگوآن در سال ۲۰۱۸ با افزایش فروش قابل‌توجه ۸٫۶ درصدی مواجه شده و فروش آن به ۷۹۱ هزار دستگاه رسیده است. تیگوآن در این سال عنوان با پشت سر گذاشتن نیسان قشقایی، عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار اروپا را از آن خود کرده و در ایالات‌متحده نیز برای اولین بار فروش آن از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه عبور کرده است.

۶- هوندا سیویک

فروش: ۸۲۳,۱۶۹ دستگاه


هوندا سیویک در سراسر دنیا از چین گرفته تا اروپا و ایالات‌متحده بازار پررونقی دارد. فروش این سدان کامپکت ژاپنی طی سال ۲۰۱۸ در چین ۲۵٫۵ درصد و در اروپا ۱۸٫۷ درصد رشد داشته اما از سوی دیگر در بازار ایالات‌متحده با کاهش فروش ۱۳٫۷ درصدی مواجه شده است. بدین ترتیب فروش جهانی سیویک با افزایش جزئی ۰٫۷ درصدی به ۸۲۳ هزار دستگاه رسیده است.

۵- تویوتا رافور

فروش: ۸۳۷,۶۲۴ دستگاه


در سال ۲۰۱۸ تویوتا رافور برای کسب رتبهٔ پنجمین خودروی پرفروش دنیا رقابت سختی با هوندا سیویک داشته است اما نهایتاً این کراس‌اوور ژاپنی به لطف افزایش فروش ۳٫۶ درصدی خود، سیویک را پشت سر گذاشته و با فروش ۸۳۷ هزار دستگاه، در جایگاه پنجم قرار گرفته است. این در حالی است که رافور در سال ۲۰۱۷ در رتبهٔ هشتم قرار داشت.

۴- نیسان ایکس‌تریل / روگ

فروش: ۸۸۷,۵۵۶ دستگاه


نیسان ایکس‌تریل که در ایالات‌متحده با نام روگ عرضه می‌شود، پرفروش‌ترین کراس‌اوور دنیا به‌حساب می‌آید. فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ با نام روگ ۴۵۵ هزار دستگاه و با نام ایکس‌تریل ۴۳۱ هزار دستگاه بوده که هردو دقیقاً افزایش ۱٫۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ تجربه کرده‌اند؛ بنابراین فروش جهانی این کراس‌اوور ژاپنی در سال ۲۰۱۸ با ۱٫۵ درصد افزایش به ۸۸۷ هزار دستگاه رسیده است.

۳- شورلت سیلورادو / جی‌ام‌سی سی‌یرا

فروش: ۹۲۵,۴۱۳ دستگاه

شورلت سیلورادو و جی‌ام‌سی سی‌یرا هردو پیکاپ‌های فول سایز جنرال موتورز هستند که در اکثر قسمت‌ها همچون پلت‌فرم، پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها، تکنولوژی و… باهم اشتراک دارند و در اصل یک خودرو با دو برند مختلف محسوب می‌شوند. به همین دلیل، احتساب فروش این دو خودرو باهم عادلانه‌تر به نظر می‌رسد. در سال ۲۰۱۸ فروش سیلورادو ۱٫۴ درصد و سی‌یرا ۴٫۸ درصد کاهش داشته اما این پیکاپ‌ها همچنان با مجموع فروش ۹۲۵ هزار دستگاه در جایگاه سومین خودروی پرفروش دنیا قرار دارند.

۲- فورد سری F

فروش: ۱,۰۸۰,۷۵۷ دستگاه


پیکاپ‌های سری F فورد همچنان مثل سال‌های گذشته عنوان دومین خودروی پرفروش دنیا را در اختیار دارند. فروش این پیکاپ‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۸ با افزایش جزئی ۰٫۴ درصدی به ۱٫۰۸ میلیون دستگاه رسیده است؛ بنابراین فورد سری F به همراه تویوتا کرولا تنها خودروهایی هستند که بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشته‌اند.

۱- تویوتا کرولا

فروش: ۱,۱۸۱,۴۴۵ دستگاه


همچنان تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی دنیا محسوب می‌شود. البته این ماشین در کشورهای گوناگون در انواع و نسخه‌های بسیار مختلفی عرضه می‌شود که در سال ۲۰۱۸ همهٔ آن‌ها باهم ۱,۱۸۱,۴۴۵ دستگاه فروش داشته‌اند. البته فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ کاهشی ۱٫۷ درصدی را تجربه کرده اما همچنان با ۱۰۰ هزار دستگاه اختلاف نسبت به فورد سری F در جایگاه نخست قرار دارد.

پرفروش‌ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۱۸

رتبهخودروفروش ۲۰۱۷فروش ۲۰۱۸کاهش/افزایش
۱تویوتا کرولا۱,۲۰۲,۲۹۸۱,۱۸۱,۴۴۵-۱٫۷
۲فورد سری F۱,۰۷۶,۰۳۵۱,۰۸۰,۷۵۷۰.۴
۳شورلت سیلورادو/سی‌یرا۹۴۸,۶۲۸۹۲۵,۴۱۳-۲٫۵
۴نیسان ایکس‌تریل/روگ۸۷۴,۴۳۳۸۸۷,۵۵۶۱٫۵
۵تویوتا رافور۸۰۸,۶۹۲۸۳۷,۶۲۴۳٫۶
۶هوندا سیویک۸۱۷,۸۳۶۸۲۳,۱۶۹۰٫۷
۷فولکس‌واگن تیگوآن۷۲۸,۳۶۹۷۹۱,۲۷۵۸٫۶
۸فولکس‌واگن گلف۸۸۰,۲۳۱۷۸۹,۵۱۹-۱۰٫۳
۹فولکس‌واگن جتا/ساگیتار۸۶۴,۹۵۹۷۸۸,۳۵۲-۹٫۷
۱۰نیسان سنترا/سلفی۷۲۱,۱۶۷۷۷۳,۳۵۲۶٫۷
۱۱هوندا CR-V۷۵۹,۰۰۳۷۴۷,۶۴۶-۱.۵
۱۲فولکس‌واگن پولو۶۵۱,۵۳۹۷۲۵,۴۶۳۱۱٫۳
۱۳تویوتا کمری۶۳۷,۲۶۷۶۶۱,۳۸۳۳٫۸
۱۴هیوندای الانترا۶۲۹,۸۲۶۶۵۰,۸۰۳۳٫۳
۱۵دوج رم۶۰۱,۵۹۹۶۲۴,۸۴۶۳٫۹
۱۶هیوندای توسان۶۲۸,۸۰۱۵۷۴,۰۵۴-۸٫۷
۱۷فورد کوگا/اسکیپ۶۵۴,۹۳۵۵۶۳,۴۰۹-۱۶٫۲
۱۸تویوتا هایلوکس۵۰۵,۴۱۱۵۶۰,۸۷۲۱۱٫۰
۱۹هوندا آکورد۵۳۱,۶۷۴۵۱۳,۶۵۳-۳٫۴
۲۰فولکس‌واگن لاویدا۵۱۷,۲۵۵۵۱۳,۳۷۱-۰٫۸

منبع: focus2move